fredag den 5. juli 2013

Graffitti på Roskilde part II - Interview med en maler

Inden musikken starter, skal festivalpladsen gøres fin og flot, eller som vi siger på hiphopsprog, nice'n'bangin'. Det bliver gjort af en masse malere fra hele verden, og vi fik fat i en af dem, Aaron fra Australien. Vi fik lov til at tage et billede af ham med ryggen til, for som maler, skal man beskytte sin identitet, hvis 5-0's, osten eller panserne kommer - altså det er lovligt, det han laver her, men sådan generelt i ved..

Her er Aaron (i den røde trøje) foran et throw-up, ham og hans homie lige har lavet på en lille halv times tid:



Hvorfor er du kommet helt herop for at male?
-Jeg kender Lars, som arrangerer al graffittien. Jeg malede også på Distortion i år, så da Lars spurgte, og jeg alligevel var i landet, så sagde jeg ja. Jeg har været på Roskilde en gang før og male, så der var ikke meget tvivl dér.

Bliver wall'sne uddelt mellem jer malere, eller er det bare først-til-pølle?
-De store pieces bestemmer man, hvor skal være, men sådan et throw-up, som vi lige har lavet, det er for at udfylde de sorte vægge herinde, alt skal helst udfyldes. Der er nogle få vægge, som er reserveret til musikdagene, men ellers skal alt udfyldes nu her. Vi skulle egentlig have været færdige klokken 13 i dag, men nu her, klokken 15, maler vi stadig, for at blive færdige.

Må man bare male, lige hvad man vil, eller er der et generelt tema, eller retningslinjer I skal følge?
-Hvis du lige går en tur her, så kan du se et stort piece med sperm og dillere over det hele, og et andet sted er der malet kanyler, og Snehvide, der ryger en joint, så nej, der er virkelig ikke nogen regler. Nogle gange bliver man sat til at male en sangtekst op, eller en bandnavn eller logo, og så gør man det, men med sin egen personlige stil på det.



Er det hårdt arbejde?
-Altså jeg digger jo at male, det er klart min favorithobby, men det har været rimelig hårdt. Vi har malet 10 - 12 timer hver dag siden søndag, og man står jo op, og får maling i hjernen, men mest af alt, så er det hårdt, fordi vi bare bliver mega fulde om aftenen, og så skal op dagen efter og male.


Medbringer I selv canner, eller har Roskilde styr på det hele?
-Roskilde giver billetten, nogle madbilletter og maling og diverse materialer til stencils, så det er fedt. Normalt, når man laver bestilt arbejde, så får man lov til at beholder malingen bagefter, men det gør vi ikke her. De har på forhånd sørget for forskellige størrelse hætter, så der er ikke noget, der mangler. Måske kun lidt massage fra en dejlig pige, for skuldrene og armene bliver lidt ømme af at male.

Hvad gør I, hvis vejret er lort?
-Der er nogle små halvtag over væggene, men det er klart ikke godt, hvis det regner og blæser meget. Malingen tørrer heldigvis hurtigt - du kan røre det uden at få maling på fingrene efter 10 minutter. Det er også fedt, for så kan vi nå at male alt færdigt, uden at vi skal indregne en masse tørretid.

Hvad sker der for ham der? (se billedet nedenunder)
-Jeg ved det sgu ikke rigtig.. Jeg har ikke set ham male endnu, men han hænger meget ud ved væggene, og så sover han ret tit. Jeg tror bare han ryger joints og chiller.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar